گذراندن اوقات فراغت – درس چهاردهم مطالعات اجتماعی ششم

✅ در این مطلب از سایت با گذراندن اوقات فراغت – درس چهاردهم مطالعات اجتماعی ششم با شما کاربران عزیز همراه هستیم

 

🌟 گذراندن اوقات فراغت – درس چهاردهم مطالعات اجتماعی ششم به صورت کامل و آپدیت شده با کتاب درسی جدید

 

🌟 تاریخ انتشار گذراندن اوقات فراغت – درس چهاردهم مطالعات اجتماعی ششم / 2022-08-01 21:18:13

 

✅ محتوای نوشته :

 

با سلام خدمت دانش آموزان عزیز و همکاران محترم؛ با درس چهاردهم مطالعات اجتماعی ششم«گذراندن اوقات فراغت» در خدمتتون هستم.

سوالات متن درس چهاردهم«گذراندن اوقات فراغت»:

۱- اوقات فراغت را تعریف کنید:

پاسخ: انسان ها اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند ، صرف می کنند. به اوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده است « اوقات فراغت » می گویند.

۲- منظور از فراغت چه زمانی است ؟

پاسخ: فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکلیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا به فعالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری ، ورزش ف بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم.

۳- برای دانش آموزان چه زمان هایی فرصت خوبی برای انجام فعالیت های دلخواه است ؟

پاسخ: تعطیلات اخر هفته، تعطیلات عید نوروز و ایام تعطیلات تابستان

۴- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت به تنهایی می توانید انجام دهید ، مثال بزنید.

پاسخ: بعضی از کارها مانند مطالعه یا حل کردن جدول ، ساختن کاردستی ، پرورش حیوانات یا جمع آوری مجموعه های سنگ ، تمبر و نظایر آن را ممکن است به تنهایی انجام دهیم.

۵- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت می توان به طور گروهی برای آن ها برنامه ریزی کرد ، مثال بزنید.

پاسخ: رفتن به سفر یا دیدار اقوام یا رفتن به گردشگاه ها با خانواده و دوستان

۶- منظور از در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت چیست ؟

پاسخ: ممکن است در محلّ زندگی ما برخی از امکانات وجود نداشته باشد یا پول کافی برای دسترسی به آن ها نداشته باشیم. در این صورت از روش هایی با امکانات و هزینه ی کم تر استفاده می کنیم.

۷- چند نمونه از شیوه های گذران اوقات فراغت در گذشته را نام ببرید.

پاسخ: شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مراسم زور آزمایی و تیراندازی ف مجالس نقّالی و بازی های گروهی

۸- چند بازی قدیمی را که از گذشته تا کنون در بیش تر نواحی ایران رایج بوده اند ، نام ببرید.

پاسخ: قایم باشک ( قایم موشک) ، نون بیار کباب ببر ، عمو زنجیر باف ، الک و دولک ، بادبادک بازی و طناب بازی

۹- مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید.

پاسخ: کتاب خانه های عمومی ، کتباخانه های مدارس ، سالن های تئاتر و سینما ف نمایشگاه ها بوستان ها ( پارک ها) ، مجموعه های شهر بازی ، ارودگاه ها ، مجتمع های فرهنگی – هنری ، باشگاه ها و سالن های ورزشی ، موزه ها (گنجینه ها ) ، فرهنگ سراها ، نگارخانه ها ، مساجد ( پایگاه های مقاومت بسیج ) ، کتابخانه ی مساجد ، کلاس های آموزشی ، کانون های فرهنگی – هنری )

۱۰- چرا وظیفه داریم از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟

پاسخ: زیرا این مکان ها متعلّق به همه ی مردم هستند.

۱۱- برخی از مؤسسات و سازمان هایی را که در امور اوقات فراغت فعالیت می کنند ، نام ببرید.

پاسخ: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، سازمان دانش آموزی ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، سازمان تربیت بدنی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۲- هنگام حضور در ورزشگاه ها چه آداب و مقرراتی را باید رعایت کنیم ؟

پاسخ: ۱.برای تهیه بلیت ، نوبت را رعایت کنیم

۲.از مسخره کردن یک تیم یا هواداران آن خودداری کنیم و فقط تیم مورد علاقه مان را تشویق کنیم.

۳.از اموال عمومی حافظت کنیم.

۴.با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.

۵.با انتظامات یا کارکنان ورزشگاه همکاری کنیم.

۱۳- به هنگام استفاده از بوستان ها ( پارک ها ) چه مقرّراتی را باید رعایت کنیم ؟

پاسخ: روی چمن ها راه نرویم و فقط از پیاده روها استفاده کنیم.

گل ها را نچنیم.

زباله ها را در سطل های مخصوص بریزیم.

۱۴- در گذشته بچه ها بیش تر بازی های … گروهی … انجام می دادند.

۱۵- بازی های بچه ها در گذشته اغلب جنبه های … حرکتی … یا … قدرتی … داشتند.

۱۶- امروزه بازی های … رایانه ای … در بین بچه ها رواج پیدا کرده است.

۱۷- برای استفاده ی بهتر و مفید تر از اوقات فراغت باید … برنامه ریزی … مناسب داشته باشیم.

۱۸- برای پر کردن اوقات فراغت علاوه بر علاقمندی های خودمان … شرایط … و … امکانات … را هم باید در نظر بگیریم.

۱۹- به نظر شما استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای ممکن است چه ضرر هایی داشته باشد ؟

پاسخ: از جمله ضررهای استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای :

– نداشتن فرصت برای انجام متعادل دیگر فعّالیت های زندگی

– از دست رفتن فرصت بودن در کنار خانواده و لذّت بردن از گفت و گو با آنها

– پرخاشگری به علّت آموزش خشونت در برخی از بازی  ها

– مشکلات جسمانی از جمله ضعف بینایی

– ضعف درسی و …

بچه ها لطفا بعد از پاسخ گویی به سوالات و یادگیری آنها کاربرگه ی شماره ی ۱۸ را انجام دهید.

 

🌟 از همراهی شما با سایت درسی از شما سپاسگذاریم امیدواریم مطلب مورد نظر برای شما مفید قرار گرفته باشد